جمعه, 02 تیر 1396 |

فلسفه استقلال نهاد دین، دانش، هنر و ادبیات از دولت

Mahmoodi 2تأملات نظری در باب چگونگی ارتباط میان نهاد دین، دانش، هنر و ادبیات از یك‌سو و نهاد دولت (حکومت/State) از سوی دیگر، به‌قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد؛ یعنی دورانی كه مفهوم‌ها و ساختارهای دولت مدرن در فلسفه سیاسی اندیشه‌ورانی همانند جان لاك (1704 – 1632)، ژان‌ژاك روسو (1778 – 1712) و ایمانوئل كانت (1804 – 1724)، صورت‌بندی می‌شود. در ایران، پیشینه تأمل نظری در مورد ارتباط میان دین و سیاست و همچنین نهاد دین و نهاد سیاست در آثار مهدی بازرگان (1373 – 1286) و مرتضی مطهری (1358- 1299) به‌چشم می‌خورد.

ایران معاصر و چالش مدرنیسم، مدرنیزاسیون و دموکراسی

Mahmoodi 2چگونگی دستیابی جامعه­های انسانی به دموکراسی همواره از مسائل و دلمشغولی­های اصلی انسان در دوران جدید بوده ­است. این مسآله فقط به کشورهای درحال توسعه محدود نمی­شود، بلکه در تاریخ سده­های اخیر به­ویژه از دوره­ روشنگری در سده هجدهم میلادی تاکنون، در کشورهای توسعه­یافته نیز موضوع بحث و گفت­و­گو بوده و هست. در ادبیات دموکراسی­ خواهی و پی­افکندن جامعه­های دموکراتیک، معمولا سه مفهوم اصلی در نوشته­ ها و گفته­ ها بیشتر به کار می­روند.

بحثي در مورد جباريت

karimNia(نگاهي به آراء برخي انديشمندان)
موضوع جباريت از گذشته دور تا حال در ميان انديشمندان و نويسندگان مورد توجه و دغدغه خاطر آنان بوده است. اينكه ماهيت جباريت چيست و جبار كيست و يا جه پيامد ها و تاثيراتي در زندگي انسانها خواهد داشت؟، مورد توجه انديشمندان واقع شده و از اين رو نظرات و آرايي ارائه شده كه تشابهات و گاه اختلاف نظراتي بوده است. اين آراء كلاً نتيجه برداشتها و شناختي است كه آنان از محيط اطراف دوره معاصر خود داشته و با ان مواجه بوده اند.

ایران را چرا باید دوست داشت؟

Mohammad Ali Foroughiاگر مهر من نسبت به وطن تنها از آن سبب باشد كه خود از آن مرز و بوم هستم و بخواهم این عنوان را وسیله ی مغایرت خویش و بیگانه قرار داده و از اختلاف و نفاق بین مردم برای خود استفاده كنم، این وطن پرستی نیست، خود پرستی است و مانند تعصب دینی آن جماعت از ارباب ادیان كه اختلاف دین و مذهب و نفاق بین مردم را وسیله ی منافع و اعتبارات شخصی و فرقه ای قرار می دادند، مذموم است و باید مردود باشد.

بردباری، فضیلتی در معرض خطر

Mohtashبه مناسبت روز جهانی بردباری (25 آبان)
از سال 1995 میلادی، روز 16 نوامبر (25 آبان) از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد( یونسکو) ، روز جهانی بردباری نامیده شده است. بردباری واژه ایست كه این روزها از همه سو به گوش می رسد؛ از سوی رهبران كشورها، در دانشگاه ها، رسانه ها و كنفرانس ها ؛ اما واقعا بردباری به چه معناست؟

فایده‌گرایی در محدوده حقوق بشر

Mahmoodi 5چه خوب بود اگر اخلاق وظیفه‌گرا همانگونه که در زندگی شخصی انسان ها کارآمد است، در عرصه عمومی و در جهان سیاست نیز کارآمد بود. اخلاق وظیفه‌گرا در عرصه نقادیِ« فرا اخلاق»، بسیار فربه تر و ستبرتر از اخلاق نتیجه گرا است، اما در میدان سیاست، ما ناگزیر به استفاده از اخلاق نتیجه‌گرا هستیم که بازیگر اصلی آن فایده‌گرایی است. اما سخن اصلی این است که به صرف ناکارآمدی اخلاق مبتنی بر وظیفه، نمی‌توان و نباید تسلیم بی‌قید و شرط اخلاق فایده گرا شد.

فرمان مشروطیت: آغازی بی فرجام

Matin Anjom Rooz-Eبه مناسبت صد و پنجمین سالگرد جنبش مشروطه
با سیری بر رویدادهای تاریخی در ایران، مشاهده می­کنیم که تاریخ این کشور با بیش از 3000 سال سابقه، شاهد دوره­های پرشکوه و همچنین دوره­های زوال و انحطاط بوده است. یکی از مهمترین رویدادهای دوران معاصر که برگی مهم از تاریخ کشورمان را رقم می­زند، انقلاب مشروطه است. بی گمان انقلاب مشروطیت ایران یکی از تحولات سرنوشت­ساز تاریخ کشور ما به شمار می­رود و مانند هر انقلابی نقطه عطف و تحولی است که نهادها و ساختارهای اجتماعی را دگرگون کرده­است; لیکن انقلاب مشروطه ایران نیز همانند بسیاری از دیگر انقلاب­ها با انتظارات بزرگ آغاز شد; اما فرجام آن غرق شدن در دریای ژرف یاس و نا امیدی بود.

ارزيابي محدوده اختيارات پادشاه در قانون اساسي مشروطه

Mahmoodi 5به مناسبت صد و پنجمین سالگرد جنبش مشروطه
جنبش مشروطه‌خواهي مردم ايران در پي برقراري حكومت قانون و مقيد كردن پادشاه مطلقه به محدوده اختيارات قانوني بود. آن فداكاري‌ها، جانفشاني‌ها، پايمردي‌ها و ايثارها كه ملت ايران در جاي جاي اين سرزمين ‌كردند، به خاطر به دست آوردن آزادي، برابري، قانون‌گرايي از سويي، و پايين‌ آوردن حاكم مطلق كشور از سرير قدرت استبدادي و خودكامه از سوي ديگر بود.

عدالت جهانی می شود

sandel01برگردان: هما دهقان
مایکل سندل، فیلسوف سیاسی و نوآووری هایش
شما ممکن است اطلاعی از مطلب اخیر مجله نیوزویک چین نداشته باشید. پس اجازه بدهید اطلاعات شما را به روز کنم. فکر می کنید چه کسی روی جلد مجله به عنوان تاثیر گذارترین چهره خارجی نامیده شده بود؟ باراک اوباما؟ نه. بیل گیتس؟ نه. وارن بافت؟ نه. شما را راهنمایی می کنم. او یک ستاره راک در آسیا است که مردم چین، ژاپن و کره جنوبی بلیط هایش را در بازار سیاه خرید و فروش می کنند که صدایش را بشنوند. تسلیم شدید؟

آزادی

Foladvandبرگردان: عزت الله فولادوند
آزادی‌ سیاسی‌ چیست‌؟ در جهان‌ باستان‌، به‌ویژه‌ در میان‌ یونانیان‌، آزاد بودن‌ به‌ معنای‌ اختیار مشارکت‌ در حکومت‌ شهر خویش‌ بود. قوانین‌ تنها به‌ این‌ شرط‌ اعتبار داشتند که‌ شخص‌ حق‌ داشته‌ باشد در وضع‌ یا الغای‌ آنها شرکت‌ بجوید. آزاد بودن‌ به‌ معنای‌ اطاعت‌ از قوانینی‌ بود که‌ شخص‌ در وضع‌ آنها خود دست‌ داشته‌ است‌، نه‌ قوانینی‌ که‌ دیگران‌ برای‌ او گذاشته‌اند. از این‌ قسم‌ دموکراسی‌ نتیجه‌ می‌شد که‌ حکومت‌ و قوانین‌ در همه‌ شؤون‌ زندگی‌ نفوذ کنند.

برانگیخته ای که پیامبر اخلاق و مدارا بود

SerajZadehبیست وهفتم ماه رجب مصادف بود با بعثت پیامبراکرم (ص)درمکه. این روز درواقع نقطه عطفی است درتاریخ بشر،به گونه ای که سرآغازترقی وتکامل بشر درپرتو پیام نورانی وحی گردید. پیامی که ازیکطرف می کوشید انسان را از زیر سلطه هرنوع حاکمیتی به جز الله رها سازد وبرپایه مساوات وبرابری منجی وحدت انسانی گردد، ازطرف دیگرمنادی صلح ورحمت –رحمت للعالمین- برای جهانیان باشد.

حکایت ناتمام روشنفکری، فرهنگ ایرانیان و پروتستانتیسم اسلامی

Mahmoodi 2بازخوانی تحلیلی-انتقادی «ازکجا آغاز کنیم؟» شریعتی
«ازکجا آغاز کنیم؟» عنوان گفتاری از علی شریعتی است که در آذر ماه 1350 در دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق) ایراد کرده و در مجموعه آثار شماره 20 با نام چه باید کرد؟ در سال 1360 انتشار یافته است. می دانیم که آثار شریعتی که زیر سه عنوان کلی «اسلامیات»، «اجتماعیات» و «کویریات» بخش بندی شده است(1)، حجیم و پرشمار است، اما این‌که چرا در فضای کنونی ایران امروز، من به متن «ازکجا آغاز کنیم؟» شریعتی رجوع می کنم که حدود چهل سال از پیدایش آن می گذرد،

جنبش‌های مدنی خاورمیانه بر مدار عقلانیت، در طلب دموكراسی

Mahmoodi 5جنبش‌های اجتماعی و سیاسی نوعاً ناگهانی، غافلگیركننده و پیش ‌بینی‌ ناپذیراند. دلیل‌این امر، سكون، جزمیت و حالت سنگوارگی در ساختار قدرت سیاسی و فلج شدن چرخه تعامل میان مردم و حاكمیت یا فقدان آن است. در نظام‌های دموكراتیك، مردم پرسش‌ها، خواسته‌ها و اعتراض‌های خویش را آزادانه و در سایه امنیت سیاسی و اجتماعی كه حق آنان است، با حاكمیت در میان می‌‌گذارند. این داده‌ها در ساختار قدرت سیاسی به شكل منطقی و روشن، صورت‌بندی می‌شوند و سپس مبنای سیاستگذاری قرار می‌گیرند...

اصول صلح جهانی«مؤسسه گابریل» و صلح پایدار کانت

kant1هفت دوره نشست مؤسسه ی گابریل در مورد صلح جهانی از سال 2000 تا نوامبر 2008 میلادی در اتریش, چشم اندازهای نوینی برای استقرار صلح جهانی ترسیم نموده است. این اجلاس ها که با حضور ده متفکر از سراسر جهان صورت گرفت تلاشی در جهت ایجاد بنیاد ها و اصولی در قالب شرایط و مناسبات جدید نظام بین الملل برای فراهم آوردن بسترهای لازم در راستای صلح و عدالت جهانی بوده است که سرانجام به تدوین ده اصل اساسی موسوم به اصول دهگانه صلح جهانی منجر گردید.

محمد عابد الجابری متفکری تاثیرگذار

farazmandبه بهانه درگذشت الجابری
دکتر محمد عابدالجابری متفکر و استاد فلسفه دانشگاه رباط در نیمه اردیبهشت ماه سال جاری در سن 75 سالگی در گذشت. جابری یکی از معروفترین و پرکارترین متفکران جهان عرب بود که آثار و نظراتش در فلسفه و مسائل کلامی جدید بازتاب گسترده ای داشته است.

::یادداشت

خرد
آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی 3 هفته پس از کودتای 28 مرداد: ملت شاه را دوست دارد بزرگ‌ترین اشتباه مصدق عدم اطاعت از اوامر شاه بودآیت الله کاشانی روی کار آمدن دولت کودتا را «سبب مسرت» دانست و ضمن تبریک به زاهدی گفت: «جای مسرت است که دولت جناب آقای زاهدی که خود یکی از طرفداران جبهه ملی بوده، تصمیم دا...
بی نام
هذا شقشقه هدرت.عجب ملتی هستیم ما. یک دفعه چنان جو گیر می شیم که یادمون میره کجاییم و چه کاره ایم و قرار بود کجا بریم و چی کار بکنیم. برنامه بیست و پنج ساله می نویسیم و می گیم می خواهیم ظرف این مدت به این اهداف برسیم. بعد می خندیم می گیم برنامه چیه ما همین الانش هم از بیست و پنج سال دیگه جلوییم. برای...
پیروز غفرانی
اهمیت توسعه حاشیه ساحلی دریای عمان برکسی پوشیده نیست. نگارنده در دوران کاری دیپلماتیک خود در دولت اصلاحات، بحث اهمیت بندر چابهار را در جلسات و گزارشات متعدد متذکر شده و در قالب تنظیم روابط با کشورهای شبه قاره و انعقاد یادداشت تفاهم "نقشه راه همکاری های استراتژیک ایران و هند"، روند جلب مشارکت و س...

::بخش انگلیسی

english logo copy

Thumbnail A miracle no politics and swords can performBy: Fereydoun MajlessiNowruz is not tradition! It is culture! Nowruz is drawing and painting. It is Art! Nowruz is music, freshness, youth, love, and...
Thumbnail By Henri J. Barkey, It wasn’t long ago that Turkish foreign policy was the talk of the town. Defined by the catchy phrase of “zero problems with the neighbors,” Turkey aimed to both improve...
More inenglish|section  

col

sup

sup copy